In een godvergeten dorp in de omgeving van Glasgow wordt een jonge vrouw, die alleen woont in een kast van een huis, brutaal afgemaakt. In dezelfde periode hangt een stinkend rijke bankier zich op aan een grote boom op zijn landgoed, honderden kilometers zuidelijker in het lieflijke Kent. Voor het ene slachtoffer is er veel media-aandacht, voor het andere nauwelijks.
De moord in Schotland wordt onderzocht door een vrouwelijke rechercheur, die metde ene na de anere leugen geconfronteerd wordt, die te maken krijgt met ontevreden collega's en tegelijkertijd haar bemoeizuchtige overste moet tevreden houden. De tekst van Denise Mina stijgt ver boven het beschrijvende uit; er wordt immers behoorlijk wat gepraat op het commisariaat waar rechercheur Alex Morrow aan de slag is en niet alleen met de mogelijke getuigen, maar ook onderling.
Denise Mina brengt niet alleen een sterk en boeiend verhaal. Ze slaagt er bovendien uitstekend in om de personages "natuurlijk" te laten praten. Soms krijg je een thriller onder ogen waarbij je dent, zo praten mensen toch niet met elkaar. Hier verlopen de gesprekken zo natuurlijk dat je als buitenstaander soms de neiging hebt om ook mee te praten.
Denise Mina heeft evenmin behoefte aan een soort van "deus ex machina", die op de laatste pagina's komt aandraven met voorheen onbekende gegevens. De moord wordt opgelost op ouderwetse wijze; met gedegen speurwerk dus.
Uitstekende thriller, zowel voor op reis als thuis.