• Categorie: Wandelgidsen
  • Richtprijs: € 18,50
  • Datum: 18/09/2024
  • Uitgeverij: Odyssee Reisgidsen
  • WANDELEN IN LUIK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WANDELEN IN LUIK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De Waalse stad Luik, gelegen in de gelijknamige provincie, heeft als geen andere provinciehoofdstad, heel wat gastronomische gerechten op haar naam staan. Denk maar aan Luikse wafels, Luikse salade, Luikse worst en Luikse siroop. Naast deze heerlijke dagdagelijks gerechten heeft Luik vooral een boeiende, bewogen historie te vertellen.

Eeuwenlang was de geschiedenis, van wat nu ongeveer de provincies Luik en Limburg zijn, met mekaar verweven. Samen vormden ze het grootste deel van het prinsbisdom Luik. In vier wandelingen neemt de schrijver, Robert Declerck, de lezer/wandelaar mee doorheen deze vurige stede, La Cité Ardente. Er is de wandeling door het historisch centrum, het traject van de citadel naar de Maas, de route ‘groen en kunst’ op beide Maasoevers en de tocht in Outremeuse, de authentieke volkswijk.

Elke wandeling wordt gestoffeerd met een gedegen kennis van de gebeurtenissen met verwijzing naar de historische gebouwen en locaties. Het bijhorende, gedetailleerde, stadsplannetje geeft een goed overzicht van de route, met aanduiding van speciale plaatsen die opgenomen zijn in de legende. De wandeltochten beginnen en eindigen steeds in de buurt van de spoorwegstations Luik-Guillemins of Luik-Saint-Lambert. Dus bereikbaar met het openbaar vervoer.

De wandelingen variëren tussen de 3,5km tot 5km en zijn bijgevolg goed doenbaar voor elke stapper. De routebeschrijvingen zijn duidelijk en makkelijk te volgen. Onderweg word je geïnformeerd over de bezienswaardigheden, de lokale specialiteiten, met bijzondere horeca-tips, en de leuke winkeltjes. De beroemde personages Georges Simenon, met commissaris Maigret, en Tchantchès, de volksfiguur, krijgen de nodige aandacht.

Bezoeken waard in Luik zijn het mooie station van Luik-Guillemins, het Prins-bisschoppelijk Paleis, de citadel en de Montagne de Bueren. Maar vooral minder bekende, maar aanbevelenswaardige locaties, kan je in deze verassende reisgids ontdekken. De Sint-Jacobus-de-Minderekerk is zo’n plaats. Je kan er nog het gotisch beschilderd gewelf bewonderen. In de jaren zestig zijn in de meeste kerken in België deze mooie schilderingen koudweg overschilderd. De auteur geeft eerherstel aan een belangrijk historisch document: de Vrede van Fexhe uit 18 juni 1316. Hierin legde het onafhankelijke prinsbisdom Luik belangrijke democratische afspraken vast die aan de basis lagen van onze huidige Belgische samenleving. En zo worden er nog enkele, tot nu toe onbekende, feiten en weetjes verteld door de schrijver.

Met deze goed gedocumenteerde reisgids wordt het volop genieten in Luik!

Tags: Citytrip Luik - Liège, Wandelgidsen