• Richtprijs: € 26,99
  • Datum: 21/08/2024
  • Uitgeverij: Terra Publishing
  • Verdeeld door: Lannoo
  • FIETSEN MET VLINDERS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • FIETSEN MET VLINDERS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De monarchvlinder is er eentje als geen ander; het is namelijk een trekvlinder. Ieder jaar opnieuw verlaten vele miljoenen monarchvlinders bij het begin van de lente hun winterverblijf in Mexico voor een trektocht van vele duizenden kilometers naar Canada. In de herfst, wanneer de temperatuur daalt, maken de nakomelingen van die vlinders de omgekeerde beweging om in het ietwat mildere klimaat van Mexico te beginnen aan een overwintering. Opvallend is dat ondersoorten van deze vlinder, die elders voorkomen, deze jaarlijkse trek niet maken!

Geboeid door dit bijzondere fenomeen van trekkende vlinders besloot Sara Dykman hun traject te volgen; per fiets. Sara Dykman is niet alleen een zeer ervaren langeafstand fietser, maar ook wetenschappelijk onderzoeker. Al fietsend van Mexico naar Canada en terug beleeft de auteur tal van avonturen, maar heeft uiteraard veel oog voor de gedragingen van de monarchvlinder en diens overlevingskansen. Af en toe houdt ze halt in scholen en bij geïnteresseerden om het bijzondere verhaal van deze trekvlinders uit de doeken te doen. Vaak spoort ze hen aan om de zijdeplant te verspreiden, want die is belangrijk in het proces van de voortplanting van de monarchvlinder.

Een toch wel fragiel diertje als een vlinder dat schijnbaar moeiteloos duizenden kilometers overbrugt? Kun je het je voorstellen? En in hun spoor een niet versagende fietster die in deze boeiende en leerrijke publicatie zowel haar eigen belevenissen verhaalt als de lezer wegwijs maakt in de bijzonderheden van de trektocht van de monarchvlinder. Enkele foto's zouden het verhaal van de monarchvlinder nog mooier en indrukwekkender maken.

Ondertitel: "Mijn avontuurlijke fietstocht in het spoor van de monarchvlinder".

Tags: Fietsvakanties, Lannoo uitgeverij, Reisverhalen