• Bladzijden: 214
  • Richtprijs: € 23,99
  • Datum: 15/06/2024
  • Uitgeverij: Uitgeverij Elmar
  • DE MAGISCHE VIJFDUIZEND METER GRENS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE MAGISCHE VIJFDUIZEND METER GRENS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Tijdens een maandenlange fietstocht doorheen een aantal Zuid-Amerikaanse landen overschrijdt wereldfietser pur sang Frank van Rijn meermaals de kaap van vijfduizend meter hoogte. Je moet het maar doen, kilometers lang klimmen met een zwaar beladen fiets, in een omgeving waar een verminderd zuurstofgehalte zich laat laat voelen en al helemaal als je een langdurige stevige inspanning bergop moet leveren. Komt daar nog bij dat die onvermoeibaar lijkende fietser al de grens van de zeventig jaar overschreden heeft. Petje af!

Frank van Rijn deed al eerder het verhaal van zijn epische tocht doorheen Zuid-Amerika, maar deze nieuwe editie is ook rijkelijk bedeeld met foto's in kleur. De vlotte vertelstijl van de fietsende auteur levert fraaie beschrijvingen, maar helemaal mooi wordt het pas wanneer je de schitterende landschappen die hij aandeed ook met eigen ogen kunt aanschouwen.

Genieten van de omgeving, de mensen en hun cultuur behoren tot de meest aangename aspecten van reizen met de fiets. Maar Frank van Rijn laat de lezers ook delen in de minder fraaie aspecten: afzien bij de beesten tijdens een urenlange beklimming, 's nachts rillen van de kou in een tentje op grote hoogte, natte sokken en schoenen bij het doorwaden van een rivier, omgaan met al te ijverige ambtenaren op grensposten, door de locals aangegaapt worden als een Westerse pottenkijker, af en toe geen zin hebben om te fietsen, ...

De auteur vertelt openhartig over mindere dagen en tegenslagen, maar evengoed over de periodes dat het leven helemaal zonneschijn lijkt. Beslist prettig voor de lezer is de bijwijlen grappige en soms onderkoelde toon van deze boeiend vertellende fietser.

Ondertitel: "Een avontuurlijke reis doorheen Argentinië, Chili, Bolivia en Peru".

Tags: Avontuurlijke reizen, Fietsen, Reisverhalen