De titel van deze interessante uitgave is wel degelijk "Vlaanderen in de kunst" en niet "Kunst in Vlaanderen". Hoe wordt Vlaanderen afgebeeld in de kunst, vroeg de auteur zich af. Beeldhouwkunst en abstracte kunst pasten niet in het concept, duw wordt hier vooral Vlaanderen in de schilderkunst getoond.
Iedereen heeft wel eens voorbeelden gezien van Vlaanderen in de schilderkunst: een zicht op de Kempen, een binnenzicht van de Antwerpse kathedraal, een Vlaamse huiskamer, het Minnewater, een wrak voor de Vlaamse kust, de ingang van het Klein Begijnhof in Gent, het beleg van Oostende, de intrede van Christus in Brussel, ... Bijna alles in dit boek speelt zich af in landschappen en decors die we kennen of denken te kennen.
Op het eerste zicht is een introductie tot het kunstwerk blijkbaar niet nodig; de omgeving is ons vertrouwd. Toch zijn er nog enkel factoren die de lezer niet of minder goed kent: de periode waarin een kunstwerk gemaakt werd en de redenen of de bedoelingen die de kunstenaar had bij het maken van een schilderij. De auteur geeft duiding bij de aanwezigheid van bepaalde figuren, voorwerpen of symbolen die vroeger quasi gemeengoed waren, maar die we vandaag niet meer kennen.
Om de vershillen in tijdsbeeld te illustreren plaatst de auteur heel dikwijls schilderijen rond hetzelfde thema op tegenover elkaar liggende pagina's. Het meest contrasterend is wellicht de combinatie van "Avond aan de Leie" van Jozef De Coene met "Aan de Oude Leie" van Raoul De Keyser. "Ziekenhuisbezoek" van Cornelis De Wael laat zich gemakkelijker combineren met "In de oude apotheek van het Sint-Janshospitaal" van Philippe Van Bree. Zo zijn er enkele honderden interessante combinaties met tijd en thema als leidraad.
Dimitri De Maesschalck stelt het thema op de eerste plaats, niet de "vedetten" onder de schilders, al zijn die ook logischerwijze aanwezig, ze hadden tenslotte ook oog voor Vlaanderen. Mooi is ook dat een schilder aan bod komt waarover nauwelijks meer dan zijn naam geweten is. Rodolphe de Lexhy schilderde in 1894 een heel mooi beeld van "De moerassen van Genk". Maar het lijkt of de talentvolle man daarna compleet verdween. Hij blijkt ook niet op te duiken in een of ander naslagwerk.
Deze fraaie en interessante uitgave toont de lezer Vlaanderen zoal het was. Niet dat we daar opnieu naartoe moeten, maar het is toch wel belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van het eigen verleden. De thematische koppeling van kunstwerken is een bijkomend pluspunt.