Op vraag van het Jenevermuseum van Hasselt heeft Jan de Plus, expert in geëmailleerde reclameborden, een boek samengesteld over de Belgische emailborden voor sterkedrank. Het resultaat is een overzicht van deze ‘ijzersterke’ borden, de emaillerieën (emailleerfabrieken), de takswetgeving op deze borden en de geëmailleerde dienbladen. Wie herinnert zich niet deze reclameborden in het straatbeeld, aan de gevels van buurtwinkels of volkscafés?
De schrijver gaat dieper in op het Belgisch vakmanschap, het productieproces en de fabrikanten.
Het grootste deel van deze uitgave bestaat uit een soort van catalogus van emailborden. Deze oplijsting bevat Belgische emailborden voor binnen- en buitenland, én verrassend genoeg, buitenlandse merken van sterkedrank alléén bestemd voor de Belgische markt. Interessant is de informatie die bij elk geëmailleerd bord is vermeld zoals de emaillerrie waar het bord gemaakt is, de afmetingen, de ontwerper, de datering, de techniek en de taksgegevens. Het geëmailleerd dienblad blijkt een typisch Belgisch fenomeen te zijn. Zij vormen een apart onderdeel van de catalogus. De kunsthistoricus, Karl Scheerlink, en de historicus, Yves Segers, geven inzicht in de iconografische aspecten van de reclameborden, de grafische ontwerpers en het succes van de buitenlandse aperitief merken in België.
De bakermat van de Belgische emailindustrie ligt in Gosselies, nabij Charleroi. Tijdens het interbellum beleefde deze industrie haar hoogtepunt. Vandaag is er nog één bedrijf operatief. Haar productieproces is ongeveer dezelfde als honderd jaar geleden.
Het unieke aan de Belgische emailborden, bestemd voor de Belgische markt, blijken de verplichte vermelding van het jaar van uitgifte én het toelatingsnummer van de fabrikant. En dat heeft alles te maken met de affichage taks, een belasting op ‘affiches op metaal’. Doorheen het boek staan heel wat interessante weetjes. Zo ontwierp René Margritte, voor de kost, illustraties voor emaille-borden. En eind 19e eeuw poseerde de toenmalige sjah van Perzië, Naser ed – Din Kadjar, voor een reclamepancarte van een Molenbeekse likeurstokerij.
Een bijzonder mooie tekening siert de hardcover van dit werk. Het is de affiche van de likeurstokerij Wissels uit Runkst-Hasselt. Zo’n mooie prent in prachtige kleuren heeft een positieve invloed op het gemoed. Naar goede gewoonte serveert het Jenevermuseum van Hasselt met deze uitgave weer een prachtboek met puik werk! Het boek ‘IJzersterk’ staat in deze voor vakmanschap door grondig onderzoek, gedegen redactiewerk en mooi grafisch werk.
De mooie zwartwit foto’s gecombineerd met de kleurrijke ‘affiches’ én de boeiende literatuur maken deze uitgave ‘ijzersterk’ !
Ondertitel: "Belgische emailborden voor sterke drank".