Filips de Goede en Isabella van Portugal bepaalden het tijdsbeeld van het Bourgondische rijk in de vijftiende eeuw. In dit ideaal en die hofideologie is Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck waarschijnlijk ontstaan. De Sint-Baafskathedraal is de thuishaven van dit wereldberoemd schilderwerk. Om veiligheidsredenen is het retabel jaren geleden overgebracht van de Vijdkapel naar een glazen kooi achteraan in de kathedraal. Hierdoor heeft de ervaring van de ‘openbaring’ zijn glorie verloren: het retabel werd eerst getoond in gesloten toestand. Nadien volgde het openen: de openbaring van een grootse toekomst.
Het Lam Gods is in deze uitgave geen woorwerp van devotie maar een object van onderzoek en studie. De iconografie, die gebaseerd is op de teksten uit de Apocalyps en de Profeten, wordt uitgebreid besproken. De bijgevoegde reproductie en de detailfoto’s zijn een uitstekend hulpmiddel om het schilderwerk te observeren. Maar het échte werk bezichtigen in Gent is nog beter. Het Lam Gods is en blijft indrukwekkend.
Ondertitel: Filips de Goede en de Rechtvaardige Rechters van Van Eyck