Sinds de voorloper van de fiets werd ontworpen in 1817 kende het tweewielige voertuig allerhande ontwikkelingen en toepassingen, maar ook taaie tegenstand. Het gebruik en de populariteit kende hoogtes en laagtes, maar lijkt nu weer onderweg naar een hoogtepunt. De opkomst van de elektrische versie, die de vereiste inspanningen drastisch kan verminderen, is daar niet vreemd aan. En natuurlijk is er ook de groeiende verkeersstroom -vooral in steden- die bewindvoerders noopt meer aandacht te schenken aan de fiets.
De fiets kreeg haar huidige succes niet zomaar in de schoot geworpen. Soms was de tegenstand stevig. In de beginjaren van deze tweewieler waren het bijvoorbeeld ruiters en voermannen van karren die moesten dulden dat fietsers zeer geleidelijk hun plaats opeisten in het verkeer. Later kwam er de auto die zijn plaats opeiste in het verkeer; eigenlijk een veel dodelijker tegenstander van de fiets. Onze tweewielers kregen vaak een veel recreatievere functie, maar vandaag neemt de belangstelling voor het loutere vervoermiddel weer extra aandacht.
In zijn fietstocht door verleden en heden van de fiets duikelt Jody Rosen zeer uiteenlopende en soms verrassende toepassingen van de fiets op. Onze tweewieler als grond voor echtscheiding bijvoorbeeld, maar ook ter vervanging van bomauto's; fietsbommen dus, zoals in Afghanistan of Irak. Veel nobeler dan weer is het kunstfietsen.
Het lijkt erop dat de fiets een mooie toekomst tegemoet gaan, zowel voor woon-werk-boodschappen verkeer als voor recreatieve doeleinden. De aanwezigheid van de fiets is niet meer weg te denken. Hoe we daar vroeger, nu en wellicht ook morgen mee omgaan, is leerrijk en wetenswaard. Samen met Jody Rosen fiets je kennis opdoend door de fietswereld.
Ondertitel: "Verleden, heden en toekomst van de fiets".