• Richtprijs: € 9,95
  • Datum: 1/06/2007
  • Uitgeverij: Bert Bakker
  • Verdeeld door: Standaard Uitgeverij
  • DE GESCHIEDENIS VAN HET MIDDEN-OOSTEN IN EEN NOTENDOP Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE GESCHIEDENIS VAN HET MIDDEN-OOSTEN IN EEN NOTENDOP Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De gebeurtenissen in het Midden-Oosten blijven de wereld beroeren. De impact op het politieke klimaat is van lange duur. Als toerist of gewoon als nieuwsgierige medemens is het interessant om meer te weten over het verleden van die regio, niet alleen omwille het het huidige politieke belang van die regio, ook omwille van cultuurhistorische redenen. Het verleden blijft immers op een of andere wijze een spiegel voor het heden.

In zijn interessante werkstuk overspant de auteur een periode van ruim tienduizend jaar: van de ontwikkeling van de eerste landbouwgewassen tot na de executie van Saddam Hoessein. De lezer wordt begeleid doorheen eeuwen van grote wetenschappelijke en culturele vooruitgang, maar ook door perioden van stilstand op die domeinen. De invloed van de Arabische wereld op wetenschap en cultuur is van groot belang geweest voor de ontwikkeling ervan in het Westen.

Net als hier en elders in de wereld waren er talloze oorlogen in het Midden-Oosten, die leidden tot vorming en daaropvolgende opheffing van grenzen en staten. Opvallend groot daarbij waren de bemoeienissen in de voorbije eeuwen, eerst van de Britten en de Fransen, later ook van de Amerikanen. Ze mogen de oorzaak voor behoorlijk wat van de problemen in het Midden-Oosten voor hun eigen rekening nemen. Veel van die bemoeienissen zijn terug te brengen tot economische belangen, vaak in de eerste plaats de Westerse dorst naar aardolie.

Deze geschiedenis in een notendop zet de lezer een bril op waardoor die de huidige ontwikkelingen met ietwat duidelijker inzicht kan begrijpen en volgen.

Afmetingen: 12,5 x 20 cm