De voorbije decennia nam de aandacht voor allerhande vormen van erfgoed behoorlijk toe. Organisaties werden gestroomlijnd, extra subsidies kwamen beschikbaar, de toeristische aspecten van erfgoed werden in de verf gezet, watererfgoed krijgt meer aandacht in Vlaanderen, een groeiend gedeelte van het grote publiek lijkt het belang van erfgoed en het omgaan daarmee in te zien, ... Kortom, er worden stappen in de goede richting gezet.
Het zou te ver gaan ons muzikale erfgoed te beschouwen als het ondergeschoven kindje. Muzikaal erfgoed kan je beluisteren, je kan in documenten graven, maar toch lijkt het grote publiek te vergeten dat het ook "zichtbaar" kan zijn, onder de vorm van muziekinstrumenten bijvoorbeeld. Recent ontstond er meer aandacht voor muzikaal erfgoed: de sector trad meer naar buiten, de overheid lijkt er meer aandacht voor te krijgen en het bredere publiek lijkt beter te beseffen dat muzikaal erfgoed meer is dan een stukje muziek op de radio of op een cd.
Het Nederlands Muziek Instituut en haar Vlaamse tegenhanger Resonant werkten samen aan deze uitgave die meer licht werpt op het thema muzikaal erfgoed en die tegelijkertijd concrete vragen beantwoordt. De lezer krijgt een antwoord op vragen als: wat is nu eigenlijk muzikaal erfgoed, wie draagt is er verantwoordelijk voor, wat zijn de verschillende disciplines binnen dit werkgebied, hoe dragen we er zorg voor, ...
Dit boeiend en veelomvattend werkboek, vol van inzichten, moet eenieder kunnen aanspreken die zich daadwerkelijk betrokken voelt bij ons muzikaal erfgoed en die op een of andere wijze een steentje wil bijdragen.
Ondertitel: "Muzikaal erfgoed in Vlaanderen en Nederland".