De biografie van Jacoba van Beieren is de eerste in een reeks van historische figuren uitgeven door Balans. Het is een op feiten gebaseerd verhaal van een jonge vrouw die aan 't begin van de 15e eeuw de leiding krijgt over de graafschappen Henegouwen, Holland en Zeeland.
Jacoba was de enige dochter van Willem van Oostervant en Margaretha van Bourgondië en had het erfrecht op de landen van haar vader. Om die landen veilig te stellen werd ze in 1406, ze was toen 5 jaar, uitgehuwelijkt aan de 7-jarige Jan van Touraine, kroonprins van Frankrijk. De kleuters werden grondig voorbereid op hun toekomst en kregen een gepaste 'schoolopleiding'.
Ze leerden hun toekomstig 'vak' o.a. via vorsten- en vorstinnenspiegels. Dit zijn werken waarin men zich kon spiegelen aan een ideale vorst(-in) en zijn/haar taken.
De positie van de vrouwen in de middeleeuwen was tweeslachtig. Enerzijds werden ze vereerd in de hoofse liefde, anderzijds achtte men vrouwen onbekwaam om leiding te geven laat staan om een land te besturen. Ze moesten zich laten vertegenwoordigen door een man bij gerechtszaken en waren uitgesloten voor belangrijke ambten, militaire- en universitaire functies.
Deze maatschappelijke normen waren bepalend voor de toekomst van Jacoba, die op 15-jarige leeftijd zowel haar man als haar vader verloor. Ze werd gravin van de graafschappen Henegouwen, Holland en Zeeland maar moest steeds opboksen tegen haar oom Jan van Beieren en Filips van Bourgondië. Om haar positie te verstevigen of te behouden huwde ze achtereenvolgens met hertog Jan van Brabant, hertog Humphrey van Gloucester (kroonprins van Engeland) en de Zeeuwse edelman Frank van Borssele. Haar hele leven is een gevecht voor haar gebieden en haar geboorterecht.
De studie die Antheun Janse hier neerzet van de historische Jacoba is een pareltje. Hij reconstrueert haar leven en de geschiedenis van de vroege 15e eeuw aan de hand van historische documenten. De lijst van vijfitg pagina's met bronnen en literatuur is indrukwekkend. Voor het opzoekingswerk werd hij geholpen door vele collega's en studenten.
Dit eerste deel in een reeks Sleutel-figuren, op initiatief van het Prins Bernard Cultuurfonds, is in elk geval een schot in de roos.
Ondertitel: Een pion van een dame