• ISBN: 9789401488341
  • Bladzijden: 559
  • Richtprijs: € 34,99
  • Datum: 16/06/2024
  • EEN GESCHIEDENIS VAN BELGIË IN 100 VOORWERPEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EEN GESCHIEDENIS VAN BELGIË IN 100 VOORWERPEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Keuzestress. Dat moeten de meer dan negentig auteurs van dit boek gehad hebben bij de selectie van een object, dat volgens hen, kenmerkend is voor de geschiedenis van België. De auteurs bestaan uit een heel diverse groep van taalkundigen, kunsthistorici, archeologen, en historici. Hun gekozen objecten, die zich bevinden in musea en archieven verspreid over heel België, bieden een andere kijk op de geschiedenis. Een geschreven bron aangevuld met een oud voorwerp verruimt de kennis over het verleden en maakt ze tastbaar. Samen vertellen ze een verhaal.

Het eerste voorwerp is een vuistbijl, gevonden in Kesselt, een kerkdorp van Lanaken, dat nu bewaard wordt in het Gallo-Romeins Museum van Tongeren. Brandstof voor verwarming van woonruimten is altijd belangrijk geweest. Dus is het niet verwonderlijk dat een turfsnijder uit Pommerœul, een deelgemeente van Bernissart in Henegouwen, in de lijst van honderd opgenomen is. Eén van de meest onverwachte voorwerpen zijn de speelgoedriddertjes uit de laat 13de – vroeg 14e eeuw, gevonden en bewaard in Brugge.

Een als vanzelfsprekend voorwerp is dan weer de halsketting van de Orde van het Gulden Vlies. Filips de Goede van Bourgondië is de bedenker van deze Orde. Het Cruydeboeck van Rembert Dodoens is nog zo’n topstuk dat in deze uitgave niet mocht ontbreken. Een heel belangrijk voorwerp voor de verloskunde zijn ‘de ijzeren handen van Palfijn’. Dankzij deze ontdekking daalde de mortaliteit van vrouw én kind bij lastige bevallingen. De industrialisatie wordt geïllustreerd aan de hand van een jeneverstoop met oor. Dit voorwerp verhaalt de geschiedenis van de jeneverstokers en wordt bewaard in het Jenevermuseum van Hasselt. Het honderdste, en laatste, voorwerp is de biercultuur in België, erkend door UNESCO als immaterieel erfgoed.

100 objecten die de geschiedenis van België in een boeiend daglicht plaatsen.

Ondertitel: "Van de prehistorie tot nu".

Tags: Archeologie, Geschiedenis België, Lannoo uitgeverij