Iedereen zal wel eens zo'n pepermuntje uit een rolletje in zijn mond gestoken hebben zeker? De kans was groot dat het een muntje van KING was, al zijn er ook andere merken op de markt. Ondanks de Amerikaans klinkende naam is dat bescheiden muntje oer-Hollands, Fries zelfs. KING staat immers voor "Kwaliteit In Niets Geëvenaard", al is die uitleg wellicht achteraf bedacht.
In dit zeer vlot leesbare boekje verhaalt auteur Jef de Jager over de opkomst van het pepermuntje, van een bescheiden begin tot grote welstand voor enkele families. Zoals wel avker bij familiebedrijven was ook hier de derde generatie de moeilijkste. Door succes rijk geworden, maar toch niet echt aanvaard in de hoogste kringen, met enkelijke belangrijke familieleden die bovendien in onmin leven met elkaar.
De beginjaren vanhet bedrijf ogen achteraf prettig, een beetje romantisch zelfs, al is het achteraf altijd mooi praten. Na KING bracht het bedrijf nog wel enkele succesvolle snoepjes op de markt, maar geen enkel ervan kon het succes van het eerste pepermuntje blijvend naar de kroon steken. In de derde generatie duiken vooral onderlinge moeilijkheden op. De auteur neemt hierbij geen blad voor de mond en wijst op sterke en zwakke punten en wijst op de verantwoordelijkheden van de diverse betrokken.
Een lekker geschreven geschiedenis, met hier en daar een bitter smaakje bij de pepermuntfabrikant.
Ondertitel: "Geschiedenis van een pepermuntje".