In Brussel worden in enkele weken tijd drie lijken gevonden. Een is van een jonge vrouw die in de Onze-Lieve-Vrouw van Goede Bijstandskerk een derderangsschilderij aan het schoonmaken was. Het andere is van een kunstschilder die gevonden werd in zijn atelier, een loods aan de Materialenkaai. En het laatste is van een Nederlands Europarlementslid die een afspraak had in een hotel aan de Congresstraat. Hebben deze moorden iets met elkaar te maken?
In het derde deel van deze Liese Meerhout-thriller komt Liese, een inspecteur Kunstcriminaliteit, terecht in een wereld van hebzucht en macht maar ook die van de illegalen die in Brussel hopen een beter toekomst te vinden. Haar vriend, de antiquair Simon de Vere, wordt tegen wil en dank in dit onderzoek meegesleept.
Toni Coppers is duidelijk met zijn hoofdpersonage meegegroeid. Het leek alsof hij in het eerste deel ‘Niets is ooit’ zijn weg nog aan ’t zoeken was. Dit derde boek is een samensmelting van een Vlaamse thriller, met vleugje Scandinavische stijl à la Liza Marklund vermengd met een beetje ‘Waking the dead’, een gerenommeerde BBC-reeks. Deze mix maakt dit boek tot een voltreffer. Ik kijk uit naar het vierde deel!